Bir metin,
metinler arası ilişki bağlamında kendisinin gönderdiği metinlere başvurmadan
sağlıklı, nitelikli ve derinlikli bir şekilde anlaşılamaz. Hemen bütün klâsik
edebiyatların birinci derecede ilişki kurduğu temel metinler kutsal
metinlerdir. Buradan hareketle “Kutsal kitabımızı bilmeden Türk edebiyatını
anlamamızın yolu yoktur.” diyebilir miyiz? Dememiz için neleri bilmemiz
gerektiğini biliyor muyuz? Divan şiirinin yapısallığında Kur’an’ın kimi yapısal
özellikleri mevzubahis olabilir mi? Kur’an’daki anlatı teknikleri, varlık
tasavvuru, kutsal-şiir ilişkisi Divan şiirinde nasıl görünür? Bu anlamda
şairlerin Kur’an’a atıfları nelerdir? Bir ayet bir gösteren olduğunda şiirdeki
gösterilenleri nelerdir? Divan şairleri gösterilenleri artırırken
şiir-kutsal-mahrem ilişkisine ne derece riayet etmişlerdir? Divan şairinin
Kur’an kıssalarıyla ilgilenmesi Kur’anî midir, yoksa daha ziyade İsrailiyyat
kaynaklı mıdır? Mesnevilerdeki Kur’an kıssaları neden daha çok
İsrailiyyattandır? Bütün bu sorular sorularken en çok hangi ayetler divan
şairinin ilgi evrenindedir, neden? Bu seminer çerçevesinde bu sorulara cevaplar
aranmaya çalışılacak ve örnek metinlerle -iktibas sanatının üç genel başlığı
altında- mümkün olduğunca dersin zenginleşmesine gayret sarf edilecektir.
Tarih | Saat | Yer |
---|---|---|
06 Mart 2017 | 00:00 | İlmi Etüdler Derneği |
24 Nisan 2017 | 00:00 | İlmi Etüdler Derneği |