Bilgilendirme
ve bilgi edinme süreçlerimize eşlik eden en önemli araçlardan biri dildir. Dil
sayesinde ifade ve istifade mümkün olmaktadır: Bir tezi ifade eder, dile
getirilen bir tez ve kanıtından istifade ederiz. Her iki durumla da karşı
karşıya olduğumuz açıktır. Bir makale-kitap yazarak veya okuyarak kimi zaman
muhatabımızı bir iddia lehinde veya aleyhinde ikna etmeye çalışırız, kimi zaman
da bizi bir sonuca ikna etmek isteyen yazarların tez ve kanıtları karşısında
ikna olup olmayacağımıza karar vermeye çalışırız. İster bir iddiada bulunalım
ister bir iddia ile karşı karşıya kalalım, her iki pozisyon, iddianın
gerekçelendirilmesini gerektirmektedir. Argüman veya kanıtlama adını verdiğimiz
iddia ve gerekçelerden oluşan bu yapının nasıl kurulacağı ve nasıl bir
değerlendirmeye tabi tutulacağı eleştirel düşünme okuma- yazma faaliyetinin
temel sorusudur. Yazarların nerede ve nasıl bir kanıtlama sunduklarını tespit
etmek ciddi emek ister. Benzer şekilde, karşınızdakini ikna etmek için
sunacağınız kanıtlamalar uzun düşünme ve kurgulama aşamalarından geçerek
takdime hazır hale gelir.
Bu
derste, argümanların nasıl kurulduğu ve nasıl değerlendirilebileceği
incelenecektir. Bunun için geçerli kanıtlama biçimleri tespit edilerek farklı
metinler üzerinde uygulamaları yapılacaktır.