Bu derste Kuşeyrî Risâlesi’nin yazıldığı XI. yüzyıl ortalarından günümüze kadar tasavvufu kavram düzeyinde anlamlandırmak ve diğer dinî ilimler karşısında konumlandırmak isteyenlerin başvurduğu bir eser niteliği kazanmasının tarihsel sebepleri üzerinde durulacaktır. Klasik dönemde tasavvufa gerek içeriden gerekse dışarıdan bakanların ilgisini çeken ve büyük ölçüde onayını alan bir eser olarak Kuşeyrî Risâlesi, modern dönemde de okuyucu bulmuş, hem akademik düzeydeki arayışlar hem de irşad hizmetlerinin pratik amaçları çerçevesinde farklı söylemleri taşıyabilen içeriğiyle çeşitli okumalara tabi tutulmuştur. Dersin amacı, sözlük bilgisi ve gramer yapısıyla sınırlı ya da tasavvufa duyulan sempatinin yönettiği bir algıyla değil, klasik dönemde tasavvufî hafızayı gerekçelendiren ve modern dönemdeki tasavvufa dönük söylemleri besleyen yönleriyle Kuşeyrî Risâlesi’ni okuyarak ilgili literatürü karşılaştırmalı ve eleştirel bir metotla değerlendirmektir. Gerek kronoloji gerekse problematik açıdan okunacak olan Kuşeyrî Risâlesi, kaynaklarının ve etkilerinin tespitine odaklanarak değerlendirilecek, dolayısıyla tasavvufî hafızaya katkısının düzeyleri ve ürettiği etkileşim bağlamında incelenecektir. Katılımcılar ilgilerine ve olanaklarına bağlı olarak derslerde ortaya konulacak sorular ve başlıklar çerçevesinde veri dökümü, literatür tespiti, transkripsiyon ve çeviri gibi yazılı etkinliklerde bulunabileceklerdir.
(İlgili metinler ders öncesinde katılıcımlara verilecektir.)
Program izlencesi
1.
hafta |
Genel
temalar: Ahmet T. Karamustafa, “Tasavvuf Yazınının Doğuşu”, Tasavvufun
Oluşumu, çev. Nagihan Doğan, İstanbul 2017, s. 103-140. Metin
okuma ve değerlendirme: Kuşeyrî Risâlesi’nin sûfîlerin hal tercümelerini konu
alan kısmı. |
2.
hafta |
Genel
temalar: Ahmet T. Karamustafa, “Tasavvuf Yazınının Doğuşu”, Tasavvufun Oluşumu,
çev. Nagihan Doğan, İstanbul 2017, s. 103-140. Metin okuma ve değerlendirme: Kuşeyrî Risâlesi’nin sûfîlerin hal tercümelerini konu alan kısmı. |
3. hafta |
Genel
temalar: Hacı Bayram Başer, “Eleştiri: Toplumsal Hayata Yönelik Eleştirel Bir
Söylem Olarak Tasavvufun Gelişimi” Şeriat ve Hakikat ‒Tasavvufun Teşekkül
Süreci, İstanbul 2017, s. 31-108. Metin
okuma ve değerlendirme: Kuşeyrî Risâlesi’nin sûfîlerin hal tercümelerini konu
alan kısmı. |
4.
hafta |
Genel
temalar: Hacı Bayram Başer, “Eleştiri: Toplumsal Hayata Yönelik Eleştirel Bir
Söylem Olarak Tasavvufun Gelişimi” Şeriat ve Hakikat ‒Tasavvufun Teşekkül
Süreci, İstanbul 2017, s. 31-108. Metin
okuma ve değerlendirme: Kuşeyrî Risâlesi’nin sûfîlerin hal tercümelerini konu
alan kısmı. |
5.
hafta |
Genel
temalar: Jawid A. Mojaddedi, “Legitimizing Sufism in al-Qushayri's Risala”, Studia
Islamica, No. 90 (2000), s. 37-50. Metin
okuma ve değerlendirme: Kuşeyrî Risâlesi’nin sûfîlerin hal tercümelerini konu
alan kısmı. |
6.
hafta |
Genel
temalar: Jawid A. Mojaddedi, “Legitimizing Sufism in al-Qushayri's Risala”, Studia
Islamica, No. 90 (2000), s. 37-50. Metin
okuma ve değerlendirme: Kuşeyrî Risâlesi’nin sûfîlerin hal tercümelerini konu
alan kısmı. |
7.
hafta |
Genel
temalar: Matthew Ingalls, “Recasting Qushayri’s Risala in Fifteenth-Century
Egypt”, Journal of Sufi Studies, No. 2 (2013), s. 93-120. Metin
okuma ve değerlendirme: Kuşeyrî Risâlesi’nin elfâz bölümüne giriş. |
8.
hafta |
Genel
temalar: Matthew Ingalls, “Recasting Qushayri’s Risala in Fifteenth-Century
Egypt”, Journal of Sufi Studies, No. 2 (2013), s. 93-120. Metin
okuma ve değerlendirme: Kuşeyrî Risâlesi’nin elfâz bölümüne giriş. |
Tarih | Saat | Yer |
---|---|---|
15 Mart 2019 | 18:00 | İlmi Etüdler Derneği |
22 Mart 2019 | 18:00 | İlmi Etüdler Derneği |
29 Mart 2019 | 18:00 | İlmi Etüdler Derneği |
05 Nisan 2019 | 18:00 | İlmi Etüdler Derneği |
12 Nisan 2019 | 18:00 | İlmi Etüdler Derneği |
19 Nisan 2019 | 18:00 | İlmi Etüdler Derneği |
26 Nisan 2019 | 18:00 | İlmi Etüdler Derneği |
03 Mayıs 2019 | 18:00 | İlmi Etüdler Derneği |