Okuyucu, okuma nesnesi olarak seçtiği objeyi niçin seçtiğini ve okuma objesinde ne aradığını bilmelidir. Bu durum bizi “okuma” kavramına götürür. Dolayısıyla okuma, bir süreçtir ve her süreç gibi belirli bir “zaman” gerektirir. Eğitim de bir süreçtir. Böylece “okuma eğitimi” kavramı devreye girmektedir. Sırasıyla “anlama”, “yorumlama”, “eleştirme” ve “fikir üretme” kavramları ise okuma eğitimi sürecinin alt aşamalarını oluşturmaktadır. Bu dört kavramın bütünü ise gerçek manada “okuma”nın bir sonucu olarak tecelli eder. Okuma kavramının bu şekilde anlaşılması ve hayata geçirilmesi için, okunan metin dışında okuyucu birçok materyale ihtiyaç duyar. En başta kuramsal bilgiler; ileri düzeyde bir dil (Türkçe) bilinci, okunan metnin epistemolojik ilişki ağı… Kısaca “metni hakkıyla anlamak, yorumlamak, eleştirmek ve kendine özgü fikir üretmek için, okuyucu metin dışında neleri bilmelidir?” sorusu burada çok temel bir yere oturmaktadır. Burada idealize edilen okuma, okuyucuya “söylenenden söylenmeyeni çıkarmak”, “görünenin ardında görünmeyeni fark etmek”, “bir metindeki alt metinleri ve satır aralarına gizlenen mesajları fark etmek” gibi bir beceri ya da yetenek kazandıracaktır. Yine bu manada bir okuma sürecinde okuyucu sadece yazılı metinleri değil, bir fotoğrafı, bir karikatürü, bir resmi, bir filmi, hatta herhangi bir görüntüyü derinlemesine anlama ve anlamlandırma çabası içine girecektir. Okuyucuda bu beceri ve yetenek ancak “okuma biçimleri”ne aşina olmakla güçlenir. Bu derste çok farklı metinlerden ve objelerden hareketle, bu manada bir okumanın terim, teknik ve metodları üzerinde durulacak; bu konudaki farklı okuma yöntemleri tanıtılacaktır.
Program öncesinde gerekli görülen ön okumalar
1. Hilmi Yavuz, Okuma Biçimleri
2. Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri
3. Abdurrahman Şahin, Eleştirel Medya Okuryazarlığı
4. Rolant Barthes, Çağdaş Söylenler
5. Banu Dağtaş, Reklamı Okumak
6. Yasemin G. İnceoğlu-Nebahat A. Çomak, Metin
Çözümlemeleri
7. Yılmaz Özbek, Okumak Anlamak Yorumlamak
8. Claude Levi Straus, Bakmak Dinlemek Okumak
(Ders sürecinde daha başka kaynaklar da önerilecektir.)
Programın Haftalık İzlencesi
1.
hafta |
Okuma
kavramı, okuma süreci (anlama, yorumlama, eleştirme, fikir üretme) |
2.
hafta |
Okumada
anlam üretme stratejileri (dizge
oluşturma, terimsel, kuramsal okumalar) |
3.
hafta |
Disiplinler
arası okuma (çoğul okuma) |
4.
hafta |
Görselliği
ve medyadik metinleri okuma |
5.
hafta |
Kurmaca
/ sanatsal / şiirsel metinleri okuma / söylem çözümlemesi |
6.
hafta |
Fotoğraf
ve resim okuma |
7.
hafta |
Film
okuma, tiyatral metinleri okuma |
8.
hafta |
Sesleri
okumak, musiki okumaları |
Tarih | Saat | Yer |
---|---|---|
14 Ekim 2019 | 18:00 | İlmi Etüdler Derneği |
21 Ekim 2019 | 18:00 | İlmi Etüdler Derneği |
28 Ekim 2019 | 18:00 | İlmi Etüdler Derneği |
04 Kasım 2019 | 18:00 | İlmi Etüdler Derneği |
11 Kasım 2019 | 18:00 | İlmi Etüdler Derneği |
18 Kasım 2019 | 18:00 | İlmi Etüdler Derneği |
25 Kasım 2019 | 18:00 | İlmi Etüdler Derneği |
02 Aralık 2019 | 18:00 | İlmi Etüdler Derneği |