Bu sunum, Osmanlı siyasal
düşüncesini besleyen temel düşünce, ilke ve değerleri analiz etme ve bunların
kurumsal yapıyla ilişkilerini tarihsel süreç içinde yorumlamayı amaçlamaktadır.
Osmanlı siyasal düşüncesini besleyen, Fars, İslam ve Yunan havzaları, sırasıyla
devlet, din ve felsefe bağlamında siyasal alan ve onun temel kurucu ilkeleri
açısından değerlendirilecektir. Dinin eşitlikçi, camiyi merkeze alan yatay
siyasal diline karşı devletin hiyerarşiyi/meratibi temel alan dikey dili
karşılaştırılacaktır. Felsefenin “polis”e dayanan rasyonel temelde ideal toplum
tasarımının, İslam inancından hareketle kurulan mekân kavramıyla gerilimli
ilişkisi ve Farabi ve Kınalızade örneğinde “medine”yi teorik düzeyde nasıl
otoriter bir yapıya dönüştürdüğü tezi tartışılacaktır. Osmanlı Devleti’nin
adalet, ahlak ve nizam gibi değerlerle kurduğu ilişki, devlet geleneği içindeki
kırılma momentleri de dikkate alınarak yorumlanacaktır. Osmanlı toplumu ve yöneticilerinin,
siyasal alanı meşrulaştıran “adil hükümdar” ve devleti de içine alan onu aşan,
varlıkla ortak etik bir varoluşu paylaşmayı ifade eden “nizam” düşüncesinden,
siyasal alanla sınırlı “nizam-ı devlet”e ilerleyen zamanlarda “terakki”
düşüncesine sürüklenmelerinin toplumun kendisiyle ilgili yargısını ve
varlık bilincini nasıl değiştirdiği siyasetnameler bağlamında
değerlendirilecektir. Bu dönüşüm içinde toplumu bir arada tutan kavramların
içeriklerinde meydan gelen değişimler tartışılacaktır.
Başlangıç Tarihi | Başlangıç Saati | Bitiş Tarihi | Bitiş Saati | Yer |
---|---|---|---|---|
17 Şubat 2018 | 16:00 | 17 Şubat 2018 | 00:00 | İlmi Etüdler Derneği |